четвер, 17 квітня 2014 р.

Психологія та внутрішній світ дитини

Світ існує не для того, щоб ми його пізнавали,
                                                               а для того, щоб ми пізнавали та виховували
                                                                                                    себе в ньому.                                              
                                                                                                                 Г. Ліхтенберг

Сучасна Україна переживає досить складний період соціально-економічної, політичної та освітньої нестабільності, де спостерігається тенденція до безробіття молоді, їх розчаруванням у власній професії та зрештою, своїм майбутнім. Особистість у період дорослішання прагне якомога швидше самоствердитися, самовизначитися та бути задоволеним й успішним в життєвому просторі. Реалії сьогодення спонукають кожного індивіда до сміливості, впевненості в прийнятті власних рішень, вміння  «боротися» із труднощами будь-якого змісту. На сьогодні, як це не сумно,  зростаюча особистість вчиняє дії, які несуть соціо деструктивну спрямованість. Саме в підлітковий, складний, перехідний віковий період діти починають презентувати себе по-іншому і викликають занепокоєння у вчителів та батьків. Адже, школа та сімя є першими соціальними інститутами пізнання дитиною оточуючого світу. Насамперед, підлітки не бажають вчитися, порушують поведінку, принижують гідність інших, вербально знущаються, влаштовують суперечки, під час яких не контролюють власні емоції та дії. У такій ситуації, на допомогу педагогу приходить психолог. Саме в Центрі по роботі з дітьми та підлітками за місцем проживання, де педагоги та керівники гуртків організовують дозвілля дітей в позашкільний час, робота психолога є дуже важливою. Адже діти, які відвідують клуби за місцем проживання, різних вікових категорій та соціального статусу і до кожної дитини треба знайти індивідуальний підхід. Саме цим займається практичний психолог ЦРДП Капиця Ю.М., психологічна робота якої проводиться окремо в кожному підлітковому клубі згідно плану роботи.
У своїй професійній діяльності психолог Центру керується: Етичним Кодексом психолога; дотримується педагогічної етики; пропагує здоровий спосіб життя; зберігає професійну таємницю; будує свою діяльність на основі доброзичливості та довіри; постійно вдосконалює форми та методи роботи; підвищує особистий рівень знань шляхом самоосвіти та самопідготовки.
Оскільки в нашому суспільстві збільшилася кількість дітей з девіантною, делінквентною, адитивною поведінкою завданням практичного психолога ЦРДП є: сприяння повноцінному особистісному й інтелектуальному розвитку дітей, їх успішній соціалізації на кожному віковому етапі; створення умов для формування в них мотивації до самовиховання і саморозвитку; забезпечення індивідуального підходу до кожної дитини на основі її психолого-педагогічного вивчення. 
Проте основним завданням психолога є діагностика і корекційна робота. У своїй роботі психолог ЦРДП Капиця Ю.М. використовує тестові методики, такі як методика первинної діагностики та виявлення дітей <групи ризику>(М.І.Рожков, М.А.Ковальчук), методика визначення показників та форм агресії А.Басса та А.Дарки, вправа <Праве та ліве> на виявлення провідної півкулі мозку, методика <Психогеометрія> на виявлення індивідуально-типологічнихособливостей особистості тощо. Проективні методики:

"Малюнок сім'ї" 
"Неіснуюча тварина"
"Кактус"
"Дім. Дерево. Людина"

Юлія Миколаївна використовує у своїй роботі саме ті  психологічні методики, які б зацікавили дітей та підлітків до спільної взаємодії, встановленню з ними контакту довіри та відкритості. Важливо відмітити, що за результатами деяких методик відвідування дітьми підліткових клубів позитивно впливає на них, дозволяє розкрити свої можливості та таланти («Джерельце» керівник гуртка Чуйкіна Є., «Віра» керівник гуртка Аврамчук Н., «Мустанг» педагог Ференчук Т., «Романтик» педагог Містюк Л.). 


Проведення психологом проективних методик та тренінгової роботи з дітьми клубу "Мустанг"

   В кінці кожного місяця психолог Капиця Ю.М. оформляє висновки по проведеній роботі, проводить бесіди з педагогами  за результатами тестування на виявлення дітей з дезадаптивною поведінкою, надає рекомендації по роботі з важковиховуваними дітьми.
Також важлива роль в психологічній роботі приділяється  корекційно-розвиваючій роботі. В клубах за місцем проживання проводиться казкотерапія для створення позитивного емоційного настрою у дітей,  вміння звільнятися від напруги, скутості, виховання співчутливості, доброзичливості, взаємодопомоги. Особливо вдало цей вид психологічної роботи пройшов в клубах «Фантазія» (педагог Славінська А.), «Сиріус» (педагог Баліцька Т.). 


Корекційно-розвивальна робота психолога у клубі «Сиріус» 

До Дня святого Валентина у клубі «Вікторія» були використані притчі про любов як засіб виховного впливу. По результатам здійснених досліджень у підліткових клубах регулярно проводяться корекційні тренінгові вправи для запобігання  та обмеження проявів агресивної поведінки підлітків, де в ігровій формі діти навчаються краще розуміти себе і оточуючих, отримувати радість від спілкування, висловлювати свої думки і почуття, працювати в команді, долати бар'єри у спілкуванні. Всі ці навички необхідні дитині вже сьогодні і будуть запорукою її успіху в майбутньому.
Психолог разом з педагогами та керівниками гуртків проводить профілактичні та пізнавальні бесіди, відвідує свята та загальноміські заходи, активно співпрацює із Службою порозуміння. 
Юлія Миколаївна знаходить спільну мову з будь-якою дитиною та надає руку підтримки в важких життєвих ситуаціях.
Допомога дітям та підліткам, можливість поселити в душі дитини відчуття «її потрібності і бажаності» надає сенс роботі і самоповагу психологу; це робота «в морі життя», вона завжди цікава і непередбачувана.


Методист Центру                                                Шаран Л.В.

Немає коментарів:

Дописати коментар